Educational systems of Uzbekistan and Singapore: historical and contemporary contexts

FULL TEXT:

Abstract

The article analyses the education quality management models in Uzbekistan and Singapore, identifying key differences and similarities in institutional structure, assessment and monitoring systems, teacher training and community engagement. It examines reform processes in Uzbekistan and successful practices in Singapore, including digitalisation of education and international rankings. The author highlights the importance of integrating innovative methods and professional development to improve the quality of education in both countries.


         Keywords: Uzbekistan, Singapore, quality of education, educational reform, teacher training, digitalization, international rankings.


 

About the Authors

List of references

Баймухамедова, Ш. А. Модели управления качеством образования в странах Азии. — Ташкент: Наука и образование, 2021. — 142 с.

Дуньчев, С. И. Современные подходы к сертификации педагогов. // Педагогика и образование. — 2022. — № 4. — С. 32–38.

Национальная программа по развитию школьного образования на 2022–2026 годы. — Ташкент, 2022. (https://www.lex.uz/uz/docs/6008663)

Министерство образования Сингапура. Smart Nation: Образование в цифровую эпоху. — Сингапур: Government Printing Office, 2021. — 150 с.

Нурматов, А. К. Образование и инновации: опыт стран Азии. — Ташкент: Глобус, 2021. — 132 с.

Нуреев, В. Г. Управление качеством в образовательных учреждениях Узбекистана. Ташкент: Научный мир, 2020. — 118 с.

Павлова, Е. В. Модели образовательных реформ в странах Центральной Азии. — Москва: Академия, 2019. — 248 с.

Указ Президента Республики Узбекистан от 21 декабря 2022 года № УП-269 «О мерах по реализации административных реформ Нового Узбекистана». (https://lex.uz/ru/docs/6324798).

Туран, Н. М. Современные тенденции в подготовке учителей в странах Центральной Азии. // Вестник образования. — 2021. — № 2. — С. 45–51.

Узбекистан в международных рейтингах образования: результаты и перспективы. // Журнал образовательных технологий. — 2023. — № 5. — С. 10–16.

Якубова, Л. С. Образовательные технологии и инновации в Узбекистане. — Ташкент: УзГИУ, 2022. — 211 с. 12. Даллакян, М. М. Цифровизация образования в Узбекистане: вызовы и возможности. // Ежегодник образования. — 2022. — № 6. — С. 23–29.

О’Хара, М. Инновации в системе образования Сингапура: опыт и стратегии. — Лондон: Oxford University Press, 2019. — 298 с.

Синг, Л. С. Новые подходы к подготовке учителей в Сингапуре. — Сингапур: Educational Publishers, 2020. — 157 с.

Хуанг, А. Анализ качества образования в странах Азии. — Пекин: Academic Press, 2018. — 275 с.

How to Cite

Mamatova, N. (2025). Educational systems of Uzbekistan and Singapore: historical and contemporary contexts. MMIT Proceedings, 248–254. https://doi.org/10.61587/mmit.tiue.uz.v1i1.198
Views: 0