The Pedagogical Perspective of Sri Aurobindo Ghosh: A Contemporary Relevance
Abstract
In this article, the author analyses the pedagogical ideas of Sri Aurobindo Ghosh, a notable representative of Indian philosophy in the 20th century. The author also examines the significance of these ideas for the modern educational system. According to the author, Aurobindo's concept of integral pedagogy occupies a special place in the development of spiritual values among younger generations.
About the Authors
List of references
Karimov R., Naumenko O., Saidova K., Elmuratov R., Bekbaev R. The Phenomenon of Education in the Context of an Intercultural Philosophical Approach // Wisdom. – 2022. – №4(24). – P.84-90. DOI: 10.24234/wisdom.v24i4.941.
Каримов Р. Экзистенциализм как теория обучения // MMIT Proceedings. 25.05.2023. – P.90-93.
Бекбаев Р. Феномен образования в контексте теории открытого общества Карла Поппера // MMIT Proceedings. 25.05.2023. – P.29-31.
Sri Aurobindo. Archives and Research // Pondicherry: Sri Aurobindo Ashram Trust. – 1952. – №2.
O’zbekiston Respublikasining “Pedagog maqomi to’g’risida”gi 01.02.2024 yildagi O’RQ-901-sonli qonuni. Havola: https://lex.uz/pdfs/6786401.
Кабулниязова Г.Т. Компаративный анализ представлений Джалаладдина Руми, Анри Бергсона и Шри Ауробиндо Гхоша об интуиции и духовной любви // Вопросы философии. – 2021. – №11. – С.188-197. DOI: 10.21146/0042-8744-2021-11-188-197.
Кабулниязова Г.Т. Спонтанно-образная память в творчестве Анри Бергсона и суфизме (сравнительный анализ) // Вопросы философии. – 2022. – №12. – С.159-167. DOI: 10.21146/0042-8744-2022-12-159-167.
Sri Aurobindo. On Himself. Pondicherry: Sri Aurobindo Ashram Trust. 1972.