The use of multimedia tools in the educational process

FULL TEXT:

Abstract

This article explores the role and significance of multimedia tools in the modern educational process. It examines the types of multimedia technologies, their pedagogical potential, and their impact on students’ motivation and cognitive activity. Special attention is given to the didactic functions of multimedia, examples of their integration into school and higher education, as well as current challenges and future perspectives. The findings highlight that effective and pedagogically grounded use of multimedia enhances the quality of learning and contributes to the development of key 21st-century competencies

About the Authors

List of references

Mayer, R. E. (2009). Multimedia Learning (2nd ed.). Cambridge University Press.

Чосонов К. Ж. (2018). Цифровая педагогика: мультимедийные технологии в образовании. Педагогическое образование, №2, с. 12–18.

Селевко Г. К. (2005). Современные образовательные технологии. М.: Народное образование.

Issa, T. et al. (2011). Impact of multimedia in teaching. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 30, 1661–1665.

Clark, R. C., & Mayer, R. E. (2016). E-learning and the science of instruction. Wiley.

Бережнова Е. В. (2017). Развитие критического мышления через мультимедийные средства. Инновации в образовании, №3, с. 54–60.

Цукерман Г. А., & Муравьёва М. Г. (2015). Обучение в цифровой среде: психолого-педагогические аспекты. Психология образования в XXI веке, №1, с. 39–45.

Алексеева Е. И. (2019). Мультимедиа в начальной школе: подходы и технологии. Начальная школа плюс До и После, №1, с. 17–21.

Гончаров В. П. (2020). Интеграция мультимедиа в обучение естественным наукам. Химия в школе, №3, с. 30–34.

Bates, A. W., & Poole, G. (2003). Effective Teaching with Technology in Higher Education. Jossey-Bass.

Zhang, D. et al. (2006). Instructional video in e-learning: Effectiveness and engagement. Information & Management, 43(1), 15–27.

Weng, F. et al. (2018). Multimedia teaching materials for science education. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 13(1), 80–92.

Михайлова И. А. (2021). Формирование самостоятельности студентов при помощи мультимедиа. Современное образование, №6, с. 65–69.

Мищенко В. А. (2020). Технические барьеры цифровизации образования. Высшее образование в России, №2, с. 101–107.

Sweller, J. (1994). Cognitive load theory, learning difficulty, and instructional design. Learning and Instruction, 4(4), 295–312.

Ertmer, P. A., & Ottenbreit-Leftwich, A. T. (2010). Teacher technology change. Journal of Research on Technology in Education, 42(3), 255–284.

How to Cite

Musaeva, I. (2025). The use of multimedia tools in the educational process. MMIT Proceedings, 275–277. https://doi.org/10.61587/mmit.tiue.uz.v1i1.205
Views: 1